خانه بهداشت شهدای باغ آسیا

فعالیتهای خانه بهداشت روستای باغ آسیا-گناباد-خراسان رضوی

خانه بهداشت شهدای باغ آسیا

فعالیتهای خانه بهداشت روستای باغ آسیا-گناباد-خراسان رضوی

خانه بهداشت شهدای باغ آسیا

فعالیتهای خانه بهداشت روستای باغ آسیا

طبقه بندی موضوعی

تعریف بیماری وبا : وبا یک بیماری حاد روده ای است که به طور ناگهانی با اسهال شدید و آبکی تظاهر می کند و در صورت عدم درمان صحیح و سریع به علت از دست دادن آب و الکترولیت باعث کم آبی بدن بیمار شده و این امر منجر به مرگ وی می گردد.

 عامل بیماری وبا:

عامل بیماریویبریو کلرامی باشد که بیشتر از همه در هند، بنگلادش وپاکستان شایع است. همچنین در مناطقی که با حوادثی نظیر سیل- زلزله ویا جنگ مواجه هستند به صورت همه گیر در می آید.
 
علائم بیماری:

از علائم بیماری اسهال شدید و ناگهانی می باشد که علت آن ورود میکروب و ترشح سم و آن بر دستگاه گوارش است. همچنین بیمار از درد شکمی ، ضعف و بیحالی شکایت دارد اما معمولاً تب وجود ندارد و در اثر اسهال، مایعات و املاح را از دست می دهد که این مسئله می تواند باعث مرگ وی شود.
 
نکته:  در بیماری وبا اسهال به صورت آب برنجی می باشد.

 راه انتقال:

راه انتقال از طریق مدفوعی دهانی است و مخزن آن انسان می باشد. در مواقع مصرف آب آلوده به مدفوع و یا محتو یات استفراغ بیماران میتواند موجبات انتقال بیماری را فراهم سازد.

 پیشگیری:

بهترین کار رعایت بهداشت و عدم تماس با مواد آلوده مخصوصاً مدفوع شخص آلوده می باشد همچنین گزارش مناطق آلوده به مقامات بهداشتی از شیوع بیماری جلوگیری می نماید. 

نکته:

واکسن بیماری وبا نیز موجود می باشد اما در حالت معمولی مصرف نمی شود و فقط در شرایط خاص و در مناطق بسیار آلوده که اشخاص سالم قصد مسافرت به آن مناطق را دارند تزریق صورت می گیرد.

 دوره نهفته(کمون):

 مدت زمان ورود عامل بیماری در بدن انسان  تا بروز علائم 12الی48 ساعت به طول می انجامد، به همین دلیل بیماری به سرعت گسترش می یابد.

 وبای التور:

نوعی از وبا می باشد که چون اولین بار از منطقه ای به نام التور در آفریقا پیدا شده به این نام مشهور است.عامل وبای التور مدت بیشتری در آب زنده می ماند. در مناطقی که سطح آب های زیر زمینی آن بالا است آلودگی آنها با مدفوع و فاضلاب بیشتر و در نتیجه بیماری در این مناطق شایعتر است.

بیماری وبا با اسهال واز دست دادن آب بدن همراه است بنابراین اولین اقدام جایگزینی مایعات و الکترولیتهای از دست رفته است که در این زمینه مهمترین توصیه انجام مایع درمانی خوراکی یا همان (او آر اس) است. او آر اس یک بسته پودر است که می تواند بصورت رایگان از مراکز بهداشتی درمانی یا خانه های بهداشت گرفته و در 4 لیوان آب حل نموده و به بیمار داده شود و بسته به درجه کم آبی بدن فرد باید اقداماتی که پزشک معالج دستور می دهد را انجام داد .

 

پیشگیری از وبا با اقدامات زیر صورت می گیرد:

  1. دفع بهداشتی فضولات انسانی : استفاده ازمستراحهای بهداشتی و ضد عفونی مستراحها ، مدفوع و استفراغ بیماران .

  2. تامین منابع آب سالم : در مناطق شهری استفاده از آب لوله کشی و در مناطق روستایی جوشاندن آب یا اضافه کردن ترکیبات کلر به آن توصیه میشود

  3. اطمینان از سلامت غذا : استفاده از غذای پخته کاملاً داغ شده و شستشوی مناسب ظروف و لوازم مورد استفاده برای کنترل بیماری ضروری است .

  4. برای جبران آب از دست رفته ،‌ به بیمار مایعاتی مثل چای کمرنگ ،‌لعاب برنج و‌دوغ بدهد

  5. علاوه بر غذاهای آبکی ، غذاهای دیگری مثل کته نرم با گوشت ماهیچه یا مرغ و ... بدهد.

به بیمار غذاهای دارای پتاسیم مثل موز و اسفناج بدهد .

 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی