خانه بهداشت شهدای باغ آسیا

فعالیتهای خانه بهداشت روستای باغ آسیا-گناباد-خراسان رضوی

خانه بهداشت شهدای باغ آسیا

فعالیتهای خانه بهداشت روستای باغ آسیا-گناباد-خراسان رضوی

خانه بهداشت شهدای باغ آسیا

فعالیتهای خانه بهداشت روستای باغ آسیا

طبقه بندی موضوعی

پیام های تغذیه

·       مصرف نمک در روز نباید بیش از یک قاشق چای خوری باشد.

·       از گذاشتن نمک پاش روی سفره خودداری نمائید.

·       حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف کنید.

·       به جای روغن جامد از روغن مایع استفاده کنید.

·       برای پیشگیری از پوکی استخوان، حداقل یک یا دو لیوان شیر در روزمصرف کنید.

·       روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

·       حتی الامکان از گوشت سفید به جای گوشت قرمز استفاده کنید.

·       از تمامی گروه های غذایی مانند نان و غلات، گوشت و حبوبات، میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات استفاده کنید.

·       مصرف دو بار در هفته ماهی را فراموش نکنید.

·       از میوه ها  به عنوان میان وعده استفاده کنید.

·       تغذیه، عاملی اساسی در سلامت جسم و روان انسانهاست و از این رو شایسته است که مورد توجه بیشتری قرار گیرد. رعایت نکات زیر میتواند ما را در داشتن تغذیهای سالمتر کمک کند:

P    برای بهرهمندی از تغذیهای صحیح، باید همه روزه از تمامی گروههای غذایی (شامل نان و غلات، گوشتها، لبنیات، میوهها، سبزیها و گروه قندها و چربیها) به تعادل و تناسب استفاده نمود.

P    نان مصرفی باید از آرد سبوس دارتهیه شده باشد و فرایند تخمیر که سبب بهبود کیفیت تغذیهای آرد میشود نیز در آن رخ داده باشد. در میان نانهای سنتی ما، سنگک واجد این ویژگیها هستند.

P    حبوبات نقش مهمی در تامین بسیاری از نیازهای تغذیهای انسان، از جمله پروتئین، فیبرهای غذایی و بسیاری از املاح مورد نیاز بدن ازجمله آهن و روی دارند و مصرف مرتب آنها همواره توصیه میشود. 

P    گوشت مصرفی باید کاملاً لخم و چربی گرفته باشد. مرغ نیز بهتر است بدون پوست طبخ و مصرف شود.

P    ماهی ترجیحا تنوری و یا کبابی طبخ شود و حتی المقدور از مصرف پوست آن اجتناب شود.

P    لبنیات مصرفی (عمدتاً شیر ، ماست و پنیر) باید کم چرب باشند. برای تامین نیاز به بسیاری از مواد مغذی، مصرف روزانه دو تا سه واحد (هر واحد شامل یک لیوان شیر یا ماست کم چرب و یا یک قوطی کبریت پنیر) در بیشتر گروههای سنی ضروری است. هم چنین، کشک که در این گروه قرار دارد و در انواع غذاهای سنتی مثل انواع آشها، کشک وبادمجان و.... استفاده میشود، منبع غنی از پروتئین و کلسیم است.

P    بهتر است میوهها و سبزیها به شکل تازه و خام مصرف شوند. در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد، میتوان از میوهها و سبزیهای خشک شده یا پخته شده نیز استفاده نمود.

P    کودکان و نوجوانان را به مصرف سبزیهای تازه (سبزی خوردن) و سالاد همراه با غذا تشویق کنید.

P    روغن مصرفی در طبخ غذا باید از نوع گیاهی مایعباشد. برای سرخ کردن مواد غذایی نیز باید صرفاً از روغنهای گیاهی مخصوص سرخ کردن استفاده نمود. 

P    مغزها و دانهها (نظیر بادام، فندق، گردو، پسته و نظیر اینها) منابعی غنی از پروتئین، چربیهای ضروری و بسیاری از املاح و ویتامینها هستند و مصرف مرتب آنها (از نوع کم نمک) و به مقدار کم میتواند نقش موثری در سلامت انسان داشته باشد.

P    بهتر است غذاها به شکل آب پز یا بخار پز و یا کبابیطبخ و مصرف شوند. غذاهای سرخ شده برای سلامت انسان مضرند و در صورت نیاز باید غذاها را با مقدار کمی روغن مخصوص سرخ کردنی تفت داد.

P    بهتر است غذای روزانه در حجم کم و دفعات زیاد صرف شود.

P    توصیه میشود ساعات صرف غذای روزانه حتی المقدور ثابت و بدون تغییر باشند.

P    مصرف نمکباید بسیار محدود گردد. بهتر است سر سفره از نمک استفاده نشود و هنگام طبخ نیز صرفاً مقدار اندکی نمک (نمک یددار تصفیه شده) مورد استفاده قرار گیرد.

P    بهتر است مصرف قند و شکرو غذاهای حاوی آنها در برنامه غذایی بسیار محدود گردد.

P    توصیه میشود مصـرف انـواع کمپوت، کنسرو، نوشابه و آبمیوه صنعتی، سسهای آمـاده، کیـک، بیسکوییت، شیرینی را به حداقل رسانده و به جای غذاهایی که در کارخانجات صنایع غذایی تهیه میشوند و حاویمقادیر زیادی نمک، شکر یا روغن، و بعضاً نگهدارندههای شیمیایی هستند، از غذاهای خانگی و طبیعی استفاده شود.

P    حتی المقدور غذاها را به شکل تازه مصرف کنید و از مصرف غذاهای فریزری، به ویژه آنهایی که به مدت طولانی در فریزر نگهداری میشوند، اجتناب نمایید. سبزیها را بیشتر از یک ماه در فریزر نگه ندارید چون بیشتر ویتامینهای آن از دست میرود.

P    هنگام پخت سبزیها توجه داشته باشید که آنها را نباید خیلی ریز کرد و به مدت طولانی در حرارت پخت قرار داد. به جای سرخ کردن سبزی آن را تفت بدهید.

P    اگر از غذاهایی که بیرون از منزل تهیه میشوند مایلید استفاده کنید، از مکانهایی این غذاها را تهیه کنید که مطمئن هستید روغن مصرفی از نوع روغن جامد نیست و غذاها کم نمک و کم چرب و به روش بهداشتی تهیه شده است.

سرخ کرن ماهی که موجب جذب مقدار زیادی روغن به آن میشود، تنها راه مصرف آن نیست. میتوانید ماهی را همراه با سبزیجات و چاشنیهایی مانند رب، نارنج، آلو، زرشک به صورت بخارپز و یا با آب کم طبخ کنید.

 

 

 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی