خانه بهداشت شهدای باغ آسیا

فعالیتهای خانه بهداشت روستای باغ آسیا-گناباد-خراسان رضوی

خانه بهداشت شهدای باغ آسیا

فعالیتهای خانه بهداشت روستای باغ آسیا-گناباد-خراسان رضوی

خانه بهداشت شهدای باغ آسیا

فعالیتهای خانه بهداشت روستای باغ آسیا

طبقه بندی موضوعی


باورهایمان را درباره سالمندان اصلاح کنیم/ سبک زندگی سالم برابر با سالمندی سالم

 

دوره سالمندی را که از سن 60 سال به بالا اطلاق می شود، دوره ای می نامند که همچون دوران کودکی یا جوانی، یکی از مراحل زندگی است با این تفاوت که دوران کودکی و جوانی، سرشار از انرژی و تلاش، ولی دوران سالمندی، همراه با تحلیل قوا و کاهش میزان فعالیت های فیزیکی است؛ آنچه در این دوره از اهمیت به سزایی برخوردار است، سبک زندگی سالمندان است که هر چه سالم تر باشد، سلامت سالمندان را بیشتر تضمین می کند.

نخستین قدم برای داشتن دوره سالمندی سالم، باور این واقعیت است که سالمندی به هیچ وجه به معنای ناتوانی نیست؛ تنها با پذیرش این واقعیتِ دُرست و کنار گذاشتن باورهای نادرست است که اقدامات بعدی برای بهبود وضعیت سالمندان تاثیر گذار خواهد بود.

سبک زندگی سالم بخش های مختلفی از سلامت فیزیک و جسم سالمند تا سلامت روان او را در برمی گیرد و علاوه بر خود سالمندان، خانواده های افراد سالمند هم باید به هر دو بُعد توجه کنند تا کشورمان سالمندی سالمی را تجربه کند.

در خبرها خواندیم که جمعیت سالمندی کشورمان به بیش از شش میلیون نفر رسیده و میانگین "امید به زندگی" در ایران، 20 سال بهبود یافته است؛ این خبر ضمن اینکه امیدوار کننده است، موفقیت خوبی هم شمرده می شود زیرا بیانگر این واقعیت است که شرایط برای ادامه زندگی سالمندان بهتر از پیش شده است و به نسل جوان تر نیز این فرصت را می دهد تا زمان بیشتری را با بزرگان و مو سفیدان خانواده سپری کنند. حال اگر این دستاورد به استفاده از تجربیات گرانقدر سالمندان گره بخورد، می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات امروزی را رفع کند.

در کنار این خبر امیدبخش در تحقیقی که سال 92 انجام شد، نتایجی به دست آمد که نشان می دهد اگرچه سن امید به زندگی در کشور بالا رفته است اما، وضعیت سالمندان در برخی شاخص ها چندان امیدوار کننده نیست و نتایج این گزارش می تواند در برنامه ریزی بهتر برای بهبود وضعیت این جمعیت موثر باشد.

در این گزارش آمده است که وضعیت معیشت سالمندان چندان رضایت بخش نیست به گونه ای که نخستین تقاضای سالمندان حمایت مالی است؛ علاوه بر این بیش از نیمی از جمعیت سالمندی کشورمان احساس تنهایی می کنند و حدود 9 درصد از آنان به معنای واقعی کلمه تنها هستند که این خود عاملی برای ابتلا به بیماری هایی مانند افسردگی و اختلال خواب است.

طبق این گزارش، مشکلات بینایی، قلبی و عروقی، چریی خون بالا، مشکلات شنوایی و مشکلات عضلانی و اسکلتی به ترتیب بیشترین مشکلات جسمی افراد سالمند است.

آلزایمر یا اختلال شناختی از دیگر بیماری های شایع در این دوره است. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت اکنون در جهان در هر دو تا سه ثانیه یک نفر مبتلا به آلزایمر می شود و در ایران ‌هر 7 دقیقه یک نفر مبتلا به اختلال حافظه و شناخت می شود. گرچه در کشورمان بعضی خانواده ها باور ندارند که سالمندشان به این اختلال مبتلا است و همین امر کار مدیریت این بیماری را با مشکل مواجه می کند.

همواره به یاد داشته باشیم که سه جزء تحرک، تغذیه مناسب و حمایت اجتماعی برای برخورداری از سالمندی سالم باید مدنظر قرار گیرد. علاوه بر آن، ثابت شده که سه عامل کاهش شنوایی، کاهش بینایی و تعادل جسمی فرد را به سالمندی می‌رساند. این در حالی است که در سیستم بهداشت می‌توانیم با تست‌هایی که روی شنوایی، بینایی و تعادل افراد انجام می‌دهیم از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم.

نباید از یاد بُرد مهم ترین مشکلات سالمندان که به نوعی برای اطرافیان هم مشکلاتی ایجاد می کند به خطر افتادن سلامتی و استقلال آنها و احساس تنهایی و گاهی هم حس بی ارزشی در روابط با دیگران است.

امسال سازمان جهانی بهداشت شعار روز جهانی سالمند را "زندگی در شهری که حامی سالمندان است" انتخاب کرده است؛ این انتخاب به روشنی بیانگر این است که باید محیطی ایجاد کنیم که سالمندان را دوست داشته باشند و به افراد سالمند به دیده احترام و تکریم نگریسته شود. این وظیفه ای، هم بر عهده تک تک افرادی است که در خانواده خود فرد سالمندی دارند و هم بر عهده مسئولان شهر و سیاستگذاران و برنامه ریزان است تا باورِ توانمندی و موثر بودن را با بهبود شرایط زندگی سالمندان در بین موسپیدان جامعه افزایش دهند.

خداوند در سوره اسرا آیه 23 حکم فرموده اند: " جز او را نپرستید و بر پدر و مادر نیکویی کنید، اگر یکی از آنان یا هر دو به سنین کهولت یا سالخوردگی رسیدند، زینهار کلمه ای که رنجیده خاطر شوند، نگویید و کمترین آزار به آنان نرسانید و با آنها به اکرام و احترام سخن بگویید."/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی